Sunday, January 1, 2012

Gua ada persoalan. Ini serius.


Sempena tahun baru, kita masuk hal berat-berat sikit ye.



Gua ada satu kawan, disoal dengan soalan yang bunyinya lebih kurang begini:


"U seronok ke jadi orang Islam? Makan itu tak boleh, minum ini tak boleh."


Kawan gua ceritakan pada gua, dan dia tanyakan apa jawapan gua kalau gua ditanya soalan yang serupa. Gua cuma tergelak. Gelak tu gelak la jugak, tapi sebenarnya gua tak tahu nak jawab apa. kah kah kah!

Sebenarnya soalan itu bagus. Cuma gua tak tahu nak jawab dengan jawapan yang paling bagus. So, can anyone help? Should you've been asked the exact question, what is your response?


Comments
5 Comments

5 orang tak puas hati:

Anonymous said...

Ada yang kata; dunia itu neraka, akhirat itu syurga untuk org islam.

Encik Akmal said...

hehe. ni ke jawapan yang sesuai? macam mana kalau orang tu persoal; "eh bukan ke agama itu sepatutnya membawa harmoni, memudahkan, tidak dipaksa, dan memberi kita rasa suci? kenapa mesti ada rasa 'dunia itu neraka'?"

just widen the scope here.

Anonymous said...

skit dr abg long, ko bole jawab.

seronok, sebab aku tak perlu susah pilih jalan hidup dr agama lain. kerana islam cukup kompleks but simple n logic untuk aku ikuti dan aku seronok d lahirkan dalam keluarga yg dah memang islam. kalu tak mesti aku tercari mcm ko, sebab ko tanya aku pasal agama aku seronok atau tak. nape ko tak seronok ke ngan agama ko skang?

makanan dalam islam pula menitik beratkan kebersihannya. dalam ajaran kami ada cite tentang sumber2 makanan yg tak bersih bole menjejaskan organisasi kekeluargaan. cth batu n kayu kami tak bole makan, jd kami yg pegang pd agama memang tak akan makan sebab kami percaya akan ada yg tak elok akan berlaku. jd kami pegang tu sbg panduan.

minum minuman keras memang dosa paling besar dlm islam. sebab kita mabuk tak sedar dirilah kita akan buat benda yg luar kewarasan kita. cth: awak tak sedar pernah sekali awak guris hati saya sebab masa tu awak mabuk. awak stuju? awak tak ingat... kan awak mabuk. tp takpa saya tak bole merajuk, sape nak drive balik umah. huhu nasib sy tak kena tikam, kalu tak keluar news esok kawan tikam kawan lepas main futsal kan gile alasan tu. ni sebab islam memang tetapkan minum minuman memabukan dosa paling besar. sy percaya dan saya akan ikut seperti yg tuhan sy pesan agar mewujudkan masyarakat yg harmoni. biar kita semua sentiasa waras dalam membuat keputusan.

amin. amacam? cara hidup islam memang terbaik bg manusia, kalu tak caya awak studyla skit2 pasal islam. insyallah awak akan tau ape yg best islam tu.

aintch said...

mai nak try.hehe.

makanan yang boleh makan kan lagi banyak daripada yg tak boleh makan.so xdelah susah pun jadi org islam.

insyaAllah,yang boleh tu semua nye dah cukup utk badan kita:)

Encik Akmal said...

hehe. so far so good.