Saturday, March 14, 2009

Hari-tiada-kawan sedunia

Gua bangun pagi, tengok room mate gua dah takde.
Satu perkara ajaib yang jarang berlaku di bilik gua, rumet gua bangun pagi dan menghilang tanpa dikesan. Selalunya beliau akan tidur sampai ke petang dan kemudian bangun untuk makan.

Gua pergi bilik sebelah. Gua try ketuk pintu sambil mengajuk bunyi budak yang selalu ketuk pintu bilik senior depan bilik gua.

Kalau dibaca bunyinya begini: Niiiiiiikkkkk!!!!

Tapi gua tukar vokalnya sedikit supaya tidak kelihatan menyindir. Ketuk punya ketuk, tiada jawapan. Tiba-tiba gua teringat akan kunci bilik sebelah yang diamanahkan kepada gua oleh Leo. Gua buka pintu, dan mendapati kedua-dua mereka, Leo dan Erich tiada.

Tiba-tiba gua teringat cerita Spongebob Squarepants yang Leo ceritakan kat gua (sumpah gua tak pernah tengok Spongebob!), di mana Patrick bangun pada suatu pagi dan mendapati semua orang tiada. Tujuan Leo ceritakan pada gua adalah untuk mengajuk kembali suara kebodohan Patrick semasa dia bangun dan berkata: "Where is everyone?"

Jadi gua merasakan mungkin mereka ingin mengaplikasikan kejadian dalam cerita itu ke atas gua. Amat tidak matang. Tapi gua layankan aja. Dan kerana suara gua tidaklah semerdu suara Patrick, gua SMS mereka berbunyi "Where is everyone?"

Dan pada petangnya, baru Erich reply:

Erich: Rumet ko pergi Serian. Kami pulak balik kampung.

Gua : Homesick!

Erich: Lonely!

Dan sekarang, gua baru nak bersiap-siap pergi makan. Gua tunggu je, kalo ada budak nak ajak gua tengok bola, gua join. Kalo takde, gua anggap diorang bizi dengan assignment la kot, tak pun diorang terhilang nombor gua.

Takpe, gua paham. Hari ni hari-tanpa-kawan gua.

Oh lagi satu, semalam 'dia' ada mesej, tapi gua malas nak layan dah. Buat pening kepala. Baik gua siap, pergi kafe, makan. Agak-agak ngantuk, tido. Bola? Pergi mampus.

MonoLamka: Best gak hidup tanpa kawan ni, terutamanya bila kawan yang ada pun semuanya menimbulkan masalah dan membawa kemudaratan.
Comments
0 Comments

0 orang tak puas hati: