Friday, March 6, 2009

Lu orang takkan faham apa mesej gua ini.

Cuba bayangkan.

5 atau 10 tahun akan datang, bila lu orang dah ada anak. Bagi mereka yang mahukan anak mereka 'menjadi orang', anak-anak akan diasuh dengan nilai yang boleh diterima oleh orang-orang sekeliling. Dari segi agama, akhlak, common sense, budi bicara, komunikasi, pergaulan sesama manusia dan makhluk lain, dan banyak lagi. Semua perlu dijaga sehingga kita sendiri berasa agak mustahil untuk mempunyai anak yang begitu sempurna budi pekertinya. Sebab kita, sebagai anak-anak zaman sekarang sudah merasakan betapa mustahil semua itu.

Tanya saja orang-orang di sekeliling, ada lagikah budak lelaki yang tidak pernah melihat tubuh wanita bogel sekarang ni? Ada lagikah si perempuan yang duduk di dapur menemani ibunya? Ada lagikah remaja yang tidak suka bersosial bersama kawan-kawan? Ada lagikah yang tak faham bila orang berkata "p*k*m*k" dan "f**k you"?

Sebab kita sendiri dah nampak, betapa besarnya pengaruh luar terhadap kita. Betapa banyak medium yang disalurkan kepada kita. Paling dekat ialah kawan-kawan. Kemudian media. Kemudian orang sekeliling. Kemudian diri sendiri yang cuba mencari anjakan. Terlalu banyak faktor sehingga kita merasakan kalau sekarang sudah begitu telus anasir-anasir negatif disalurkan kepada kita, macamana agaknya lagi 10 tahun akan datang?

Sekarang pun bukan tak pernah berlaku. Sudah ada orangnya, depan mak ayah alim bertudung labuh, di belakang mereka buka tudung pakai baju ketat nampak tatu salib di dada. Dah kita jumpa orangnya, depan mak ayah cakap sopan, belakang mereka lepak dengan kutu, mat ganja, dadah, kaki judi. Depan awek bukan main manis, bila berjauhan pergi clubbing dengan member bawak 'apam' sebarang dua. Ni baru pengaruh persekitaran.

Macam mana dengan pengaruh media? Lu orang tau macam mana Marilyn Monroe dapat berjaya kat Hollywood? Korang tau apa yang terjadi antara orang yang bernama Norman Hakim dan Abby? Apa cerita terbaru Mas AF? Macam mana Kurt Cobain semasa dia hidup dan macam mana dia boleh mati, lu orang tau? Kisah hidup mereka semua ni menjadi tatapan kita sehari-harian dan pelbagai judgement dibuat. Macam-macam ulasan, tohmahan, pujian, lambungan dan cacian diberi.

Sekarang gua nak tanya, pernah lu orang jumpa diorang semua tu depan mata? Tak pernah kan? kan?

Tu lah pengaruh media. Daripada tak kenal, kita jadi kenal. Semua benda dari setiap penjuru didedahkan. Britney Spears masuk tandas awam tak pakai kasut pun orang tau. Itu baru benda yang remeh macam tu. Kalau orang kecoh pasal ahli parlimen punya gambar separuh bogel disebarkan, kisah pramugara terlampau, artis dipalat bila gambar bogelnya disebarkan bekas kekasih, mesti lu orang Google kan? Agak kalau ada orang 'ter'rakam gambar Awie korek hidung pun, mesti lu orang nak Google gak kan?

Ingat, tak semua benda yang kita lihat, kita dengar, kita cakap, kita rasa, ditapis dari perkara negatif. Satu-satunya modal insan yang penting untuk menapis benda negatif ini ialah diri kita sendiri.

Bagi gua, ada 3 perkara untuk ditafsir setiap apa yang sampai kepada kita iaitu baik buruk, bijak dungu, dan menang kalah. Kita sendiri yang tentukan. Baik atau buruk sesuatu benda itu, adakah keputusan kita (baik atau buruk) itu adalah sesuatu yang bijak atau dungu, dan adakah menjadi bijak atau dungu yang membuatkan kita menang? Ataupun kita sanggup kalah semata-mata untuk dianggap bijak?



MonoLamka : Amacam, agak-agak gua dah boleh jadi Ahli Parlimen tak? Buat sidang bawah pokok pun jadilah.
Comments
4 Comments

4 orang tak puas hati:

penjenayah.merah.jambu. said...

aah la weyh..
dulu aku inesen tau..
hahaha..tp aku still lagi budak yg tak suke bersosial dengan kawan..
percayalah,ini aota! :P

dia yang dipanggil Una, Kadang-kadang dipanggil Husna. Jarang dipanggil Nurul said...

Bagi gua, ada 3 perkara untuk ditafsir setiap apa yang sampai kepada kita iaitu baik buruk, bijak dungu, dan menang kalah. Kita sendiri yang tentukan.

yes2 stuju sgt. ape2 hal dr sndr y kne gerak . bukan org len ;)

Encik Akmal said...

Pink criminal : haha inesen abes...

una : haa betul..betul..betul...

p/s: nampaknya ada orang komen entri ini. gua kena berhati-hati memilih tajuk entri lepas ni.

Si Comel said...

hehe~
dunia skrg sgt menakutkan~!