Tuesday, February 24, 2009

Dedikasi #001

Sengaja gua buat dedikasi yang pertama ini menjadi milik mak gua, sebab orang kata syurga di bawah telapak kaki ibu. Haha langsung takde kaitan, gua tau. Mungkin sebab pagi tadi gua mimpi mama gua kahwinkan gua dengan seorang awek cun, jadi sebagai tanda terima kasih gua pun ingin mendedikasikan satu entri untuk beliau.

Kat sini, gua nak highlight beberapa keistimewaan mak gua yang mungkin takde kat emak lu orang, emak Barack Obama ataupun emak Maria Ozawa.

- Gua selalu panggil mak gua "Cik Zaharah", dan mak gua akan balas, "Ya Encik Akmal".

- Emak lu orang ada tak kejutkan lu orang bangun subuh dengan sengaja bukak tv, pastu cari channel ceramah motivasi oleh Dr. Hj. Fadhillah Kamsah?

- Okey, sekarang gua nak tanya lagi, ada tak mak lu orang kejutkan lu orang yang tidur balik lepas subuh dengan menari-nari ikut senaman pagi dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia kat RTM1? Siap cakap ikut pengacara lagi, "1,2,3,4! 2,2,3,4!!"

- Kadang-kadang, beberapa minit sebelum gua ngan adik gua terbangun, Cik Zaharah akan masuk bilik dia. Ada je kerja yang dia nak buat, kemas handbag dia la, kira duit la, lipat baju la. Tau-tau je kami dah buat breakfast dan Cik Zaharah akan keluar bilik dan berkata: "Wah, rajinnya anak mama!!". Amacam, halus tak permainan beliau?

- Ada kadang-kadang gua tengah masak nasi goreng la kononnya, Cik Zaharah akan ke dapur basuh sesuatu dan beliau akan menjenguk ke dalam kuali. Time ni la kalo agak-agak nasik goreng Thailand gua dah ada rupa nasik goreng Zimbabwe, beliau akan membantu dengan sedikit petua masakan untuk menyelamatkan keadaan.

Tapi biasanya Cik Zaharah yang take over lepas tu haha....

- Cik Zaharah memang unik. Selalu tersengguk-sengguk depan tv. Letih kot kerja. Masa tengok AF3 dulu satu famili tengah fokus tengok Mawi World dok gelek-gelek nyanyi lagu Saliha, Ck Zaharah rilek je tertido. Bila diumumkan dia juara, Mawi menangis. Lantak dia la nak nangis ke nak joget lambak ke gua tak pelik. Yang gua pelik, Cik Zaharah tiba-tiba terbangun dan terus ikut menangis terharu. Tak tau la dia menangis terharu atau sedih sebab tak dapat tengok Mawi perform.

- Cik Zaharah nurse kat hospital, jadi kalo gua mengadu sakit kepala, sakit kaki, batuk-batuk atau tak sedap badan, Cik Zaharah la yang cari ubat-ubat dan layan gua macam kat hospital. Time gua eksiden motor kat Serdang itu hari pun Cik Zaharah balutkan lutut gua. Rasa nak cari bini nurse pulak. Tapi kalo sakit hati akibat direject awek gua takde la nak bagitau Cik Zaharah. Takut nanti Cik Zaharah belikan gua CD motivasi belajar dari Dr. Fadzillah Kamsah lak. Sarkastik tu.

- Cik Zaharah juga tak lokek nak bagi duit. Kira dulu boleh la orang-orang direct selling cari rezeki kalo pergi rumah gua. Tapi tu dulu la, sekarang tak dapat jack, silap-silap kena karate dengan adik gua. Kadang-kadang tanpa diminta, Cik Zaharah akan salurkan duit beliau ke akaun gua. Sebab Cik Zaharah tau gua tak main dadah kot, tu yang dia selalu bagi duit tanpa diminta tu.




MonoLamka : Aritu masa family day kat Port Dickson, gua ada jumpa baju "Saya Sayang Mak Saya", tapi bila difikir-fikir balik, nanti bapak gua akan cemburu pulak kalo gua beli baju camtu. Lagipun duit gua time tu cukup nak beli seluar pendek bunga-bunga je.
Comments
0 Comments

0 orang tak puas hati: