Monday, June 14, 2010

Gua rasa macam nak bela burung merpati lah sekarang.


Lepas ni kalau ada siapa-siapa nak kontek nombor Maxis gua atas urusan rasmi, urusan kerja, urusan Piala Dunia atau hal-hal duniawi, lu orang kena tunggu gua beli simkad baru.

Dan kalau ada makwe-makwe nak ajak SMS, ajak pergi lepak Carl's Jr. atau sekadar nak bergayut, sila hubungi I di talian Celcom I okey... Henpon Maxis I dah kena pinjam dengan budak-budak car wash. Celaka.

Bai de wei, gua tengah nak usha-usha henpon baru ni. Ada cadangan?

Kalau tak ada, gua ada pilihan lain. Old skool punya.

Merpati Pos

Merpati pos itu adalah pelbagai merpati dalam negeri berasal dari Rock Pigeon (Columba livia domestica) dibela secara selektif untuk mencari jalan pulang jarak yang sangat panjang. Merpati liar memiliki kemampuan bawaan merpati, yang bermaksud bahawaumumnya akan kembali ke sarang sendiri dan pasangannya sendiri.Penerbangan selama 1800 kilometer (1.118 batu) telah dirakam oleh burung-burung di kompetisi merpati balap. Kelajuan rata-rata mereka terbang di atas jarak sederhana adalah sekitar 48 km / jam (30 mph). Tetapi kelajuan hingga 95 km / h (59 mph) telah diamati. Disebut sebagai pembawa merpati kerana mereka digunakan untuk membawa mesej.

Ketika digunakan sebagai pembawa piegeons merpati dalam posting mesej ditulis di atas kertas ringan tipis dan digulung membentuk sebuah balang kecil yang menempel pada kaki burung. Merpati hanya boleh kembali ke satu "mental ditandai" titik bahawa mereka telah dikenalpasti sebagai rumah mereka. Jadi "mel merpati" hanya boleh berfungsi apabila penghantar sebenarnya memegang merpati penerima. merpati putih merpati digunakan dalam upacara Dove Akhbar di pesta pernikahan, pemakaman, dan beberapa acara sukan.







Amacam, sangat cool, bukan? Jimat pulak tu.
Comments
1 Comments

1 orang tak puas hati:

Anonymous said...

memang jimat...kalu ko dh bela, ko pasang la gps kat dia,nnt senang nk crk alamat :D