Friday, September 9, 2011

Cukai.

Saya bukan orang kaya. Saya orang miskin.


Sebagai seorang yang miskin, saya perlu berkelakuan sebagai seorang yang benar-benar miskin.


Kalau kawan-kawan ajak pergi Pizza Hut, saya ajak mereka pergi mamak. Kalau ada pilihan jimat minyak, saya parking dan naik komuter ke Midvalley. Kalau ada laluan yang tiada tol, saya sanggup gunakan walaupun jauh.


Saya seorang miskin. Sebagai seorang yang miskin, saya sedar. Seperti Tok Janggut, Dato Maharaja Lela, Mat Kilau, Rentap, Mat Salleh, dan beberapa lagi pejuang lain yang menentang 'pemerintahan bercukai' Inggeris, saya mesti mengelak dari membayar cukai-cukai ini, seberapa banyak yang boleh.


Bezanya, saya tak perlukan pedang angkat senjata. Saya cuma perlu bijak mengelak. Zaman sekarang, kalau elakkan membayar lebih dengan cara saya ni, tak kena hukum penjara pun.


Saya orang miskin. Sebagai seorang yang miskin, bila diumumkan kadar bayaran itu-ini dinaikkan, saya cuma mendongak ke langit sambil berkata kepada seekor merpati yang sedang bertenggek di atas atap;


"Buat apa nak bising-bising.. Dah kita ni orang miskin, buatlah cara orang miskin."



P/s: Selamat berjimat, orang-orang miskin!

Comments
0 Comments

0 orang tak puas hati: